Hoitosuhdetyö on psykiatrisen hoitotyön ydin. Sillä tarkoitetaan ammatilliseen vuorovaikutukseen perustuvaa, potilaan ja hoitajan välistä luottamuksellista vuorovaikutussuhdetta, joka mahdollistaa avoimen keskustelun potilaan ajatuksista, teoista ja tunteista. Hoitajan on ehdottoman tärkeää muistaa hoitotyön eettiset arvot ja pitää niistä kiinni (Hietaharju – Nuuttila 2012: 84.)
Korostaisimme hoitosuhdetyöskentelyssä yhdestä tärkeimpiä
ominaisuuksia luottamuksen syntymistä ja säilymistä, sillä suhde ei toimi, jos
potilas ei voi avautua syvällisimmistä ajatuksistaan, tunteistaan ja tarpeistaan.
Luottamus onkin hoidon etenemisen ja potilaan paranemisprosessin perusta. Se
rakentuu pikkuhiljaa, mutta sen syntyminen ei välttämättä tapahdu helposti.
Siihen vaikuttavat muun muassa sekä potilaan että hoitajan asenne,
ilmaisutavat, taustatekijät ja ajatusmaailman kohtaaminen. Luottamuksen
rakentamiseen ottavat osaa myös ympäristötekijät, potilaan sairaus, hoitajan ja
potilaan yhteiset tekijät sekä hoitajan asiantuntijuus. Asiantuntijuus tulee
ilmi hoitajan keskustelutaidoissa, potilaan arvojen ja päätöksenteon
kunnioituksessa, kyvyssä arvioida omaa toimintaa ja tarvittaessa toimia
potilaan edun mukaisesti (Hoitonetti).
Luottamuksen syntymisen lisäksi hoitosuhdetyöskentelyn
onnistumiseen vaikuttavat lukemattomat muut tekijät. Onnistuneessa hoitajan ja
potilaan välisessä suhteessa ilmenevät dialogisen vuorovaikutuksen,
kokonaisvaltaisuuden, voimavaralähtöisyyden, luottamuksellisuuden ja empatian
elementit. Dialogisuudella tarkoitetaan vastavuoroista keskustelua, mikä
edellyttää hoitajalta avointa kiinnostusta potilasta kohtaan ja hänen
hyväksymistään. Kokonaisvaltaisuus on potilaan monipuolista ymmärtämistä.
Hoitajan on siis asetuttava potilaan asemaan ja yritettävä ymmärtää asioita
potilaan silmin. Mielenterveystyössä hoitosuhteessa esiintyy myös
voimavaralähtöinen ajattelu, jossa potilas hakee hoitajasta voimavaroja
itselleen sekä ottaa käyttöönsä itsestään löytämänsä voimavarat (Kuhanen –
Oittinen – Kanerva – Kanerva – Seuri – Shubert 2010: 153-154.)
Empatiakyky on yksi hoitajan tärkeimmistä ammatillisista
taidoista. Empatia tarkoittaa toisen henkilön asemaan asettumista, jolloin
potilas kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi sekä tuntee, että hoitaja on
hänestä aidosti kiinnostunut. Hoitajan aitous on kykyä käyttää minän
voimavaroja ja omaa persoonaa työvälineinä. (Kuhanen – Oittinen – Kanerva –
Kanerva – Seuri – Shubert 2010: 155-156.)
Pohdimme yhdessä sitä, kuinka nämä kaikki elementit
käytännössä tulevat ilmi. Kuinka moni ammattilainen kykenee oikeasti asettumaan
täysin potilaan asemaan ja kuvittelemaan, mitä hän tuntee? Kuinka moni hoitaja
pystyy muodostamaan kokonaisvaltaisen ihmiskäsityksen potilaasta, jos heidän
elämänsä ja lähtökohtansa ovat kuin yö ja päivä? Tässäkin asiassa varmasti
kokemus tuo varmuutta ja pidempään työskennelleenä hoitaja oppii uusia keinoja
luoda potilaaseen ainutlaatuisen yhteyden. Kokemuksen karttuessa elementit
tulevat aikanaan ilmi ja hoitaja kykenee luomaan onnistuneita hoitosuhteita.
Hoitosuhteen
vaiheet
Hoitosuhteita voi muodostua hyvin erilaisia luonteiltaan ja
pituuksiltaan, riippuen potilaan sairauden tasosta ja hoitajan kyvystä
toteuttaa hoidollinen vuorovaikutus onnistuneesti. Keskeistä hoitosuhteessa
kuitenkin on sen määräaikaisuus: Hoitosuhteen päättymisen jälkeen suhde ei enää
jatku. Hoitajan on luotava kokonaisvaltainen ihmiskäsitys potilaasta ja
käytettävä tätä kokonaiskäsitystä sekä omaa ammatillista tietopohjaansa
apuvälineenä hoidon tavoitteiden saavuttamiseksi (Oma:n materiaali.)
Hoitosuhteen kolme vaihetta ovat tutustumis-, työskentely- ja
päättymisvaihe. Aluksi hoitaja ja potilas tapaavat luodakseen luontevan ja
keskinäisen suhteen. Tutustumisvaiheessa voidaan sopia esimerkiksi tapaamisaika
ja -paikka, hoidon tarkoitus ja tavoitteet, luottamuksellisuus jne. Hoitaja
kertoo myös potilaalle suhteen ammatillisesta luonteesta. Hoidon tavoitteista
voi myös sopia potilaan toiveiden ja tarpeiden mukaan. Niiden tulee olla
konkreettisia ja realistisia, huomioiden suhteen pituuden ja intensiivisyyden. Hoitajan
on pyrittävä kohtaamaan potilas ilman ennakkokäsityksiä, vaikka hän olisi
saanut tietoa potilaasta ennen ensimmäistä tapaamista. Tutustumisvaiheen tavoite
on, että hoitaja ja potilas tutustuvat toisiinsa ja potilaalle avautuu ammatillisen
yhteistyösuhteen merkitys (Oma:n materiaali.)
Työskentelyvaiheeseen edetään, kun yhteistyösuhde on
syventynyt sekä luottamus alkanut rakentua. Vaiheen aikana potilas ja hoitaja
työskentelevät saavuttaakseen asetetut tavoitteet. Keskustelu toimii useimmiten
työskentelymenetelmänä (hoitaja antaa tietoa potilaalle ja ohjaa keskustelua,
mutta keskeistä on myös, että potilas avaa huolensa ja purkaa tunteitaan).
Hoitajan suhtautuminen tulee olla neutraali ja hyväksyvä, jotta potilas kokee
voivansa avautua keskusteluissa entistä paremmin. turvalliseksi (Kuhanen –
Oittinen – Kanerva – Seuri – Schubert 2010: 168-169)
Lopetusvaiheen merkitys korostuu sitä enemmän mitä pidempi
suhteen kesto on. Joskus on tarpeellista, että lopetusta käsitellään usean
tapaamiskerran ajan, jotta voidaan selvittää pärjääkö potilas itsenäisesti.
Hoitosuhteen myötä potilas tulee aina jossain määrin riippuvaiseksi hoitajasta,
jolloin hän saattaa kokea suhteen loppumisen suurenakin menetyksenä. Tunne voi
herättää pelkoa ja ahdistusta sekä potilas voi tuntea vastarintaa hoitajaa
kohtaan. Näitä tunteita on hyvä käsitellä yhdessä. Onnistuneen hoitosuhteen
lopetuksen myötä potilas kokee selviävänsä menetyksistä. Ennen hoitosuhteen
päättymistä, on hoitajan varmistettava potilaan pärjääminen ja jatkosuunnitelmien
kuviot, jotta potilaalle jää kokemus jatkuvuudesta ja hän kokee olonsa
turvalliseksi (Kuhanen – Oittinen – Kanerva – Seuri – Schubert 2010: 169-170.)
Hoitotyön
menetelmät
Hoitajan ja potilaan välillä vallitsee hoidollinen
yhteistyösuhde. Hoitajan tulee tietää, mitä potilaslähtöisyys
mielenterveyshoitotyössä tarkoittaa, millaisia elementtejä
mielenterveyshoitotyössä esiintyy ja millaisia menetelmiä hoidollisessa
yhteistyösuhteessa hyödynnetään. Hoitajan tulee lisäksi kehittää
itseymmärrystään, jotta yhteistyösuhde voi tuottaa tulosta (Kuhanen – Oittinen
– Kanerva – Seuri – Schubert 2010: 148.)
Potilaslähtöisessä yhteistyösuhteessa on tärkeää läsnäolo,
rohkeus, osallisuus sekä potilaan tarpeiden toimiminen lähtökohtana. Suhteen
tulee olla dialoginen, eli vastavuoroinen. Potilas on siis itse mukana
vaikuttamassa oman hoitonsa suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Hoitosuhteen
tulee tukea potilasta omien voimavarojen löytämisessä ja ohjata häntä oman
elämän hallintaan. Mielenterveystyössä ohjaus ja toiminta ovat luonteeltaan
konsultoivaa ja motivoivaa, jolloin tavoitteena on potilaan sisäisen motivoitumisen
löytyminen omaan hoitoonsa (Kuhanen – Oittinen – Kanerva – Seuri – Shubert
2010: 151.)
Hoitosuhde on parhaimmillaan antoisa sekä potilaalle että
hoitajalle. Hoitosuhteessa potilas saa tukea, turvaa ja lopulta itsenäistymisen
kokemuksen ja otteen takaisin omasta elämästään. Hoitaja voi kokea onnistumisen
tunteita nähdessään työn tulosta ja saadessaan auttamiskokemuksen. Hoitosuhde
on kuitenkin hoitajaa emotionaalisesti kuormittava ja sen vuoksi hoitajan on kiinnitettävä
omaan psyykkiseen vointiinsa erityistä huomiota.
Edellä mainitusta linkistä löytyvä mielenkiintoinen teos
käsittelee hoitajan ja potilaan välisiä maailmankatsomuksellisuuseroja,
suosittelemme ehdottomasti vilkaisemaan! :) Tässä lyhyt ote:
’’Meidän on paras tunnustaa, että kaiken
menestyksellisen hoidon yhtenä osana on hoidettavien maailmankuvan muokkaaminen.
On myös uskallettava tunnustaa, että hoitajien ja hoidettavien välillä on
moraalisia erimielisyyksiä, joita ei pidä pumpuloida terapeuttisilla kiertoilmaisuilla.’’
Lähteet
Kuhanen, Carita – Oittinen, Pirkko – Kanerva, Anne – Seuri,
Tarja – Schubert, Carla 2010. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
Hietaharju, Päivi – Nuuttila, Mervi 2012. Käytännön
mielenterveystyö. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoitonetti. Verkkodokumentti. Vuorovaikutuskulttuuri
hoitotyössä. <http://hoitonetti.turkuamk.fi/Hoitonetti/2005_Vuorovaikutuskulttuuri/5.1.html>
(4.4.2017).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti