Mitä asioita kehityspsykologiassa käsitellään?
Kehityspsykologia
tutkii ihmisen kehitystä aina vauvasta vaariin asti ja selittää elämänkaaren
psyykkisiä muutoksia ja niiden yhteyttä biologiseen ja sosiaaliseen
kehitykseen. Elämässä tapahtuu paljon muutoksia ja niitä tutkitaan kolmesta eri
näkökulmasta: fyysisestä, kognitiivisesta ja psykososiaalisesta. Fyysinen
kehitys sisältää hermoston, aivojen ja motoristen taitojen kehittymisen sekä
hormonitoiminnan muutokset. Psykososiaalinen kehitys pitää sisällään psyykkisen
kehityksen tiiviissä vuorovaikutuksessa sosiaalisen ympäristön kanssa (Aarnio
ym. 2012, 12). Psyykkinen kehitys sisältää tiedollisen eli kognitiivisen
(havaintojen, tarkkaavaisuuden, muistin, kielen ja ajattelun) sekä tietoisuuden
kehityksen. Sosiaalinen kehitys tapahtuu vuorovaikutuksessa kaikkiin muihin.
Tutkimusalueista tärkeimpiä ovat kiintymyssuhteiden muodostuminen ja
vaikutukset, leikit ja harrastukset sekä yhteisön ja kulttuurin vaikutukset
kehitykseen (Vilkko-Riihelä, Laine, 2012, 11-12).
Se, miten
nuorta kohdellaan vaikuttaa hänen minäkäsitykseen ja sosiaalisiin suhteisiin.
Koska kaikki osa-alueet kehittyvät kiinteästi yhdessä voidaan fyysisesti
kehittyneempää nuorta kohdella aikuisemmin ja hänellä saattaa olla vanhempia
nuoria kavereina, mutta hän myös saattaa joutua tekemään valintoja ja
päätöksiä, johon psyykkinen kypsyys ei riitä.
Mitä tutkimusmenetelmiä käytetään?
Kehityspsykologiassa
tarvitaan myös tietoa eri tieteenaloilta. Tutkimuksissa yhdistellään biologiaa,
psykologiaa, yhteiskuntatieteitä.
-
poikittaistutkimus on nopea menetelmä, jossa tutkitaan yhdellä kertaa eri
ikäisiä.
-
pitkittäistutkimus on aikaa vievä ja työläs, mutta kertoo hyvin sen yksilön
kehityksen. Tutkimuksessa yksilöä seurataan pitkällä aikavälillä.
- kaksos-
ja adoptiotutkimus, joissa voi todeta sukulaisuuden lisäävän samankaltaisuutta.
Identtiset kaksoset ovat fyysisiltä ominaisuuksilta hyvin samanlaisia, mutta
psyykkisten ominaisuuksien suhteen samankaltaisuus ei ole yhtä suurta, mutta
kuitenkin suurempaa kuin epäidenttisten kaksosten. Adoptiotutkiuksilla voidaan
selvittää perimän ja osittain ympäristön vaikutuksia (Vilkko-Riihelä, Laine
2012, 14-15).
Millaisiin ikävaiheisiin ihmisen elämä voidaan jakaa?
Ihmisen
psyykkiseen kehitykseen vaikuttavat toisaalta perintötekijät, toisaalta
fyysiseen ja sosiaaliseen ympäristöön kuuluvat tekijät. Psyykkinen kehitys
jatkuu läpi elämän. Eri ikävaiheet tuovat mukanaan erilaisia psyykkisiä
kehitystehtäviä.
Lapsuudessa
fyysinen kehitys on nopeaa ja nuoruusiässä kasvetaan aikuisen fyysiseen
ulkomuotoon. Leikki-ikäiselle ja nuorelle sosiaaliset suhteet ovat tärkeitä.
Nuoruusiässä kuitenkin suhde ikätovereihin lähentyy ja vanhempiin otetaan
etäisyyttä. Sekä varhaislapsuuteen että nuoruuteen liittyy itsenäistymistä. Jos
varhaislapsuudessa lapsen itsenäistymistä ei tueta, on nuoruusikä toinen
mahdollisuus itsenäistyä ja ottaa etäisyyttä vanhempiin. Nuoruudelle on
tyypillistä oman identiteetin etsiminen, minäkäsityksen monipuolistuminen ja
ajattelutaitojen kehitys.
Tärkeintä
nuoruusiässä on identiteetin rakentaminen: kuka minä olen, miten minä toimin.
Omaa minuutta peilataan muihin. Eri roolien kokeileminen on hauskaa ja
rakentavaa, mutta jos valheellisiin identiteetteihin alkaa uskoa itsekin,
voivat ne muuttua ongelmaksi ja olla riski mielenterveydelle. Nuoruudessa
tapahtuu fyysinen kasvu ja kypsyminen seksuaalisuuteen. Psyykkinen kokemus
itsestä heijastuu vahvasti fyysiseen kokemukseen itsestä. Elämässä tapahtuu
paljon muutoksia myös sosiaalisessa ja tunnemaailmassa, jotka vievät kohti
itsenäistymistä ja aikuisuutta.
Jos poika
kehittyy nopeasti, sillä on usein myönteisiä vaikutuksia minäkuvaan ja sitä
kautta saattaa kaverit olla vanhempia ja olla muutenkin suositumpi sekä
menestyy urheilussa paremmin. Se saattaa kuitenkin vaikuttaa koulumenestykseen
negatiivisesti ja saattaa tulla tehtyä asioita, jotka eivät ole vielä
soveliaita ikään suhteutettuna. Tyttöjen nopea fyysinen kehitys saattaa johtaa
päinvastoin negatiivisesti sosiaalisiin suhteisiin ja naisellisen ulkomuodon takia
saatetaan kiusata, joka vaikuttaa negatiivisesti minäkuvaan. Asia on kuitenkin
kulttuurisidonnainen.
Nuoruus
on herkkää aikaa erilaisten psyykkisten häiriöiden ja sairauksien
puhkeamiselle. Yleisiä ovat syömishäiriöt ja ahdistuneisuushäiriöt. Tämä johtuu
siitä, että nuori ei ole välttämättä valmis kestämään stressitekijöitä ja
stressinhallintakeinoja ei vielä ole. Omia muuttumiseen liittyviä ahdistuksen
ja hämmennyksen tunteita voi tehokkaasti käsitellä erilaisilla
stressinhallintakeinoilla, mutta nuori ei ole näitä vielä oppinut käyttämään.
(Toivio, Nordling 2011, 157-159)
Aikuisuuden
määrittely vaihtelee ihmisestä ja kulttuurista riippuen. Aikuisuus voidaan
rajata esimerkiksi työn, perhe-elämän ja velvoitteiden tai pelkästään
täysi-ikäisyyden perusteella. Aikuistumiseen liittyvät itsenäisyys ja
vastuullisuus: aikuinen ihminen sietää yksinoloa ja kykenee itsenäisiin
ratkaisuihin. Aikuisuuden kehitystehtäviä ovat pysyvän parisuhteen ja perheen
perustaminen. Pysyvä parisuhde luo turvallisuuden tunnetta, mutta myös uhan
omalle itsemääräämisoikeudelle. Vanhuuteen liittyy fyysinen vanheneminen ja sairaudet sekä puolison kuolema. Vanhuudessa lapsenlapset tuovat iloa ja eläkkeellä on aikaa itselleen.
Psykologian
tunnilla mieleen jäi erityisesti Harry Harlowin emodeprivaatiokokeet apinoilla
1950 ja 60-luvuilla: apinavauva erotettiin heti syntymän jälkeen emosta ja
tilalle tarjottiin esim. rautalankaemo tai turkisemo. Emonsa menettäneistä
apinoista tuli esim. apaattisia, syrjäänvetäytyviä, kykenemättömiä sosiaaliseen
ja seksuaaliseen kanssakäymiseen, kykenemättömiä hoivaamaan omia poikasiaan.
Julmat kokeet osoittivat, miten tärkeää emon läheisyys oli apinoille
Seuraavassa videossa kerrotaan hyvin teoriasta, mutta myös lapsen kehityspsykologiasta
kiinnostavalla tavalla. Siinä käydään läpi syy-seuraus-suhteita ja miten
lapsena koetut asiat voivat vaikuttaa myöhemmin.
Kiinnostus heräsi lisäksi myös lapsen kehityksen mallia kohtaan ja
Jean Piagetin teoriaan. Jean Piaget muodosti mallin lapsen ajattelun
kehityksestä. Hän muodosti kaavan, jonka mukaan ajattelun kehitys on kypsymisen
seurausta. Kehityksen perustana on muodostaa sisäisiä malleja eli skeemoja.
Uusissa kokemuksissa lapsi sulattaa uuden tiedon vanhaan (assimilaatio) ja
mukauttaa niitä (akkomodaatio), jotta lopputulos on tasapainoinen ja
ristiriidaton (Wikispaces).
Vaiheet:
kuva:
<http://kehityspsyka.blogspot.fi/2014/05/lapsen-ajattelun-kehitys.html>
Lähteet:
Aarnio,
Kia - Autio, Sari - Hiltunen, Virpi 2012. Skeema 2. 1. painos. Porvoo: Edita.
Internetix.
Piaget´n teoria kognitiivisesta kehityksestä. Verkkojulkaisu.
<http://opinnot.internetix.fi/fi/materiaalit/ps/ps2/1_kehityspsykologian_teoriat__mallit_ja_tutkimus/08_piagetn_teoria?C:D=gjsX.eyaI>
Luettu 05.04.2017
Toivio,
Timo - Nordling, Esa 2011. Mielenterveyden psykologia. 1.-2. painos. Helsinki:
Edita
Vilkko-Riihelä,
Anneli - Laine, Vesa 2012. Mielen maailma 2 kehityspsykologia. 5., uudistettu
painos. Helsinki: Sanoma Pro
Wikispaces.
Kognitiivinen kehitys. Verkkojulkaisu
<https://kehityspsykologia.wikispaces.com/Kognitiivinen+kehitys> Luettu
05.04.2017
Hieno kuvaus kehityspsykologiasta! Löytynyt videokin oli mukava yllätys ja sopi hienosti aiheeseen. Teksti oli selkeää ja sitä oli helppo lukea. Taulukko oli ansiokkaasti tehty ja siihen oli koottu tärkeät kehitysvaiheet. Kiitokset kirjoittajille!
VastaaPoistaTeija ja Miranda