Kriisi
on tilanne, jossa yksilölle on tapahtunut jotain uutta ja vaikeasti
käsitettävää. Kriisiä käsittelevä kokee perusturvallisuuden tunteensa
heikentyneen. Erilaiset ja eri vahvuiset tunteet kuuluvat asiaan ja
esiintyvät hyvin yksilöllisesti. Ihmiset tuntevat eri tavoin. Kriisi voi
olla seurausta esimerkiksi äkillisestä muutoksesta, traumaattisesta
tapahtumasta, kasaantuneista kuormittavista tekijöistä tai aivan luonnollisesta,
ennakoitavissa olevasta elämäntapahtumasta. Kriisit voidaankin jakaa
kehitys- ja elämäntilannekriiseihin ja traumaattisiin kriiseihin.
Kehitys- ja elämäntilannekriisit voivat ihmisestä riippuen olla
negatiivisia tai positiivisia. Ne liittyvät normaaliin siirtymään
elämänvaiheesta toiseen, kuten lapsella
koulun aloittaminen. Traumaattinen kriisi on seurausta järkyttävästä
tapahtumasta, joka herättää niin voimakkaita tunteita, että niiden
käsitteleminen on haastavaa (Suomen Mielenterveysseura n.d.)
Kriisin eteneminen
Kriisin eteneminen
- Shokkivaihe
- Reaktiovaihe
- Työstämis- ja käsittelyvaihe
- Uudelleen suuntautumisen vaihe
Shokkivaihe voi kestää vain hetken, tai saattaa venyä jopa vuorokausiin. Tietoa ei pysty käsittämään ja se kielletään. Shokin on tarkoituksena
suojata meitä järkyttävältä tiedolta, jota emme ole valmiita
käsittelemään. Shokkivaiheen tärkeitä piirteitä ovat voimakkaiden ja yksityiskohtaisten
mielikuvien syntyminen. Kaikkea ympäröivää ei kuitenkaan havaita. Myös
ajankäsitys muuttuu. Shokkivaiheessa potilaalta puuttuu usein kyky tuntea kipua kipua ja tunteita. Päätöstenteon kyky on puutteellista. Reaktiovaiheeseen siirrytään pikkuhiljaa ja se
voi kestää päivistä kuukausiin. Tässä vaiheessa tapahtuma alkaa muuttua
todeksi ja potilas tulee tietoiseksi sen merkityksestä itselleen.
Tunteet tulevat usein pintaan ja ihminen saattaa kokea surua, ahdistusta
sekä tyhjyyden- ja syyllisyydentunnetta. Potilas saattaa etsiä
tilanteelle syyllistä, jotta voisi siirtää ahdistustaan johonkin
kohteeseen. Reaktiovaiheessa hyvin tyypillisiä ovat somaattiset tunteet,
kuten vapina, pahoinvointi, sydänvaivat ja väsymys. Työstämis-
ja käsittelyvaihe kestää suunnilleen muutamasta kuukaudesta vuoteen.
Tapahtuman käsittely hidastuu, mutta se aletaan hyväksyä. Mieleen alkaa
hiljalleen tulla myös muita asioita. Kriisin käsittely vie huomiota ja
keskittymistä, joten muistivaikeudet ovat tyypillisiä. Uudelleen
suuntautumisen vaihe vie ihmiseltä 1-2 vuotta ja lopulta se ajatellaan
osana omaa elämää. Ihminen kykenee elämään tapahtuneen kanssa, eikä sen
muisteleminen aiheuta suurta ahdistusta tai pelkoa (Kuhanen – Oittinen –
Kanerva – Seuri – Schubert 2010: 233-234.)
Traumaattisen
kriisin läpikäyneenä voin hyvin tunnistaa kaikki kriisin vaiheet.
Shokkivaihe kesti itselläni vain minuutteja, mutta reaktiovaihe päiviä. Työstämisvaiheeseen kului kuukausia. Kriisin käsittely on todella haastavaa aikaa ja tuntuu, kuin kaikki ympärillä tapahtuva olisi siihen sidottu. Mitään muuta ei voi edes ajatella, sillä kaikki pyörii siinä ainoassa mieltä painavassa asiassa. Kriisistä toipuminen shokkitilasta uudelleen suuntautumisen vaiheeseen kesti itseltäni noin vuoden verran.
Kriisipotilaan tuki ja hoitotyö
Usein kriisiin joutuneet selviävät tapahtuneesta
läheistensä tuen avulla. Joskus kuitenkin ihminen voi tarvita
ulkopuolista apua. Apua voi saada nopeasti esimerkiksi
terveyskeskuksesta, kriisipalvelusta,
auttavasta puhelimesta tai järjestöistä ja kirkosta (Castrén, Maaret - Korte, Henna - Myllyrinne, Kristiina
2012.) Kriisin kohdanneen hoidon tavoitteena on lievittää kriisin
aiheuttamaa surua, vakiinnuttaa tilannetta, lyhentää kriisin jälkeisten
reaktioiden kestoa ja palauttaa potilaan toimintakykyä normaaliin.
Alkuvaiheessa potilaalle tarjotaan välitöntä huolenpitoa, henkistä tukea
ja strukturoidumpana menetelmänä esimerkiksi psykologista jälkipuintia. Kriisi-intervention vaiheita ovat:
- Potilaan kriisin ja sen kehittymisen tunnistaminen
- Potilaan tilanteen arviointi hänen ajatustensa, tunteidensa ja käyttäytymisen kautta
- Potilaan tilanteen arviointi hänen läheisiltään saadun tiedon kautta
- Moniammatillisen työryhmän konsultointi potilaan tilanteesta
- Päättely siitä, että onko kriisi johtanut tai tuleeko se johtamaan syvempään toiminnan muutokseen
- Kriisin hoitosuunnitelma, joka pohjaa kokonaistilanteen arviointiin
- Interventio (kriisin hoito)
- Hoidon vaikutuksen arviointi
- Myöhempi seuranta ja arviointi
Kriisipotilaan
hoidon kannalta on tärkeää, että hoitajan asenne ja toiminta on
rauhallista, positiivista ja rohkaisevaa. Potilaalla on tarve tulla
kuulluksi ja ymmärretyksi. Shokkivaiheessa on tärkeää, että potilasta
autetaan ottamalla tilanne haltuun, sillä tilanteessa ihminen ei kykene
toimimaan ja tekemään itse päätöksiä. Reaktiovaiheessa potilas kaipaa
kuulluksi ja välitetyksi tulemisen kokemusta. Hoitajan on oltava
kärsivällinen ja ymmärtävä sekä hänen on annettava potilaalle tietoa ja annettu tieto tulee toistaa. Työstämis- ja käsittelyvaiheessa eteenpäin suuntautumisen merkitys korostuu ja potilaan ajatusta tulevaisuudesta sekä elämän jatkuvuudesta on tuettava (Kuhanen – Oittinen – Kanerva – Seuri – Schubert 2010: 234-236.)
Psykologista jälkipuintia ja purkukokousta käytetään traumaperäisen stressireaktion syntymisen ehkäisyyn. Jälkipuinti (debriefing, psychological debriefing, critical incident stress debriefing) on suunniteltu ryhmäistunto, joka voidaan järjestää onnettomuuteen tai väkivaltatilanteeseen joutuneelle.
Istunto järjestetään noin 2-3 päivää tapahtuneen jälkeen ja ryhmään
osallistuu 5-15 henkilöä. Istunnossa käydään läpi tapahtumasta tiedossa
olevat tosiasiat, ryhmän jäsenten kokemuksia sekä heidän ajatuksia ja tunteita. Jäsenet saavat toisistaan vertaistukea ja heille muodostuu kokonaiskuva tapahtumasta. Jälkipuinnin
tavoitteita ovat muun muassa Tapahtuman kohtaaminen ja hyväksyminen
todeksi, psyykkisten reaktioiden työstäminen, sosiaalisen tuen
syventäminen ja tehostaminen sekä reaktioiden normalisointi ja tuleviin
reaktioihin valmistautuminen. Istunnon kulku etenee seuraavalla tavalla:
- Aloitusvaihe: vetäjä esittelee itsensä ja kertoo istunnon tarkoituksesta ja menettelytavoista.
- Faktavaihe: faktojen käsittely, osallistujien esittely toisilleen ja omien ajatusten, tunteiden sekä sokin aiheuttamien ruumiillisten oireiden läpikäynti ja normalisointi.
- Päätösvaihe: yhteenveto istunnosta.
Purkukokous (defusing)
eroaa hieman jälkipuinnista. Se on suunniteltu traumaattisen kokemuksen
välittömään purkuun ammattiryhmille, jotka kohtaavat usein tiettyjä
tapahtumia. Purkukokouksessa puretaan päällimmäiset tuntemukset. Purkukokouksen vaiheet:
- Johdantovaihe: käydään läpi istunnon tarkoitus ja sen eteneminen.
- Keskusteluvaihe: käydään läpi traumaattista tapahtumaa.
- Informaatiovaihe: kerrotaan, kuinka tapahtuma jatkui.
(Kuhanen – Oittinen – Kanerva – Seuri – Schubert 2010: 236-237.)
Kriisin
uhreja eivät ole ainoastaan itse tapahtuman kokeneet tai sen nähneet.
Psykologisia uhreja voi kasaantua traumaattisen tapahtuman seurauksena suuri määrä ja heihin voidaan laskea mukaan myös tapahtumassa mukana olleiden läheiset,
tuttavat, pelastushenkilöstö ja tapahtuman aiheuttaneet. Kriisi voi
koskettaa hyvin pientä osaa ihmisistä, mutta joskus suuri tapaturma
herättää voimakkaita tunteita laajemmin maailmassa.
Lähteet
Kriisit kuuluvat elämään. Suomen Mielenterveysseura. Verkkodokumentti. <http://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/vaikeat-el%C3%A4m%C3%A4ntilanteet/kriisit-kuuluvat-el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n>
Luettu 13.4.2017.
Castrén, Maaret - Korte, Henna - Myllyrinne, Kristiina 2012. Terveyskirjasto. Verkkodokumentti. <http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=spr00016> Luettu 13.4.2017.
Kuhanen, Carita – Oittinen, Pirkko – Kanerva, Anne – Seuri, Tarja – Schubert, Carla 2010. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: WSOYproOy.
Hyvä kun huomioitte, että kriisitilanteen aiheuttajakin voi tarvita apua; heitä ei ehkä ensimmäisenä tule ajateltua. Kattava teksti, kiitos tytöt!
VastaaPoistaHyvin ja monipuolisesti kirjoitettu kriisityöästä. Kerroitte kriistyön vaiheet, mistä voi saada apua ja erilaisia keinoja auttaa kriisin kohdannutta, kuten defusing ja debriefing. Huomioitte myös kriisin vaiheen merkityksen avunannossa esim shokki- ja reaktiovaiheessa tarvitaan erilaista apua.
VastaaPoistaPihla Pohjolainen ja Saara Lintunen